Een mens wil altijd in iets geloven. Het lijkt erop dat elk mens het wel in zich heeft. Spiritualiteit. Als een soort talent. Mensen hebben altijd al religies bedacht om die spiritualiteit in kwijt te kunnen. Ze bedachten goden om het ontstaan van de wereld te verklaren. In goede tijden voelen veel mensen een innerlijke drang om een hogere macht te danken. In moeilijke tijden komt een te hulp schietende god mooi van pas. Religies hebben daar altijd slim op ingespeeld.
Daar kwam ook veel ellende van. Oorlogen gingen vaak om wie de beste god had. Andere ellende kwam vaak door strenge wetten die goden gemaakt zouden hebben. Dat is nog steeds zo. Daarom zijn steeds meer mensen zo tegen religie. Ze moeten er niets meer van hebben. Toch blijkt dat spirituele talent ingebakken bij elk mens. Dan komt bijvoorbeeld yoga mooi van pas. Of het aanbidden van een artiest. Of het fanatiek aanhangen van een activistische groepering. De mens moet en zal ergens in geloven.
Zo verdwijnt de ene religie en komt er een andere voor in de plaats. Het geloof dat ooit gebruikelijk was in onze streken is immers ook zo goed als verdwenen.
Als het onweerde dacht men dat Wodan met zijn strijdwagen door de hemelen denderde. Eikenbomen werden vereerd bij het licht van de volle maan. Elk voorjaar werd er een groot vuur ontstoken om te vieren dat de winter overwonnen was. Men dreef het vee, om het te beschermen tegen ziektes, door de rook. Men wreef voor vruchtbaarheid het gezicht van jonge vrouwen in met houtskool van dat heilige vuur.
Toen in de eerste helft van de middeleeuwen de eerste missionarissen hier kwamen, hebben die geprobeerd ons ‘heidense’ heilige vuur te verbieden. Dat lukte niet. Dus heeft Rome deze vuren maar geaccepteerd en bij het christelijke paasfeest gevoegd.
Tegenwoordig, dit jaar al vóór de kerst, wordt er wederom gesproken over een verbod op het paasvuur. Nu vanwege stikstof en zo. Maar eigenlijk kan dat dus helemaal niet. Een paasvuur is een Germaans heilig vuur. Nederland staat bekend als een land waarin vrijheid van godsdienst een grondrecht is.
Dat heilige vuur is belangrijk voor veel mensen in Saksisch Nederland. Die gigantische, belachelijk grote vuren met harde bonkmuziek en autocrossen erbij, dat heeft inderdaad niet veel met heilige spiritualiteit te maken. Maar gewoon een goed vuur waarbij een groep mensen in de vlammen starend, even rechtstreeks in verbinding staat met de eeuwigheid en de natuur, dat kun je niet verbieden.
Dagblad van het Noorden, 19 november 2022