Op de meeste plaatsen in Nederland zal Sinterklaas dit jaar verschijnen met roetveegpieten. Het heeft even geduurd, maar inmiddels ziet het grootste gros van de mensen wel in dat zwarte piet zoals hij was, niet meer van deze tijd is. Niemand wil een feest vieren waar een hele bevolkingsgroep verdriet van heeft. Er zijn natuurlijk nog steeds mensen die stug willen vasthouden aan hoe het was. Zwarte piet is volgens hen niet kwetsend bedoeld. Dat geloof ik ook wel. Dat het niet kwetsend bedoeld was. Maar als je iemand per ongeluk hard op zijn al zere teen trapt en diegene zegt: ,,Auw!’’ Dan kun je wel zeggen dat je het niet zo bedoeld had, maar daarmee is de pijn van de teen toch niet opeens weg?
De verandering was natuurlijk een geleidelijk proces. Het maakt de kinderen niet uit. Die vinden een roetveegpiet ook fantastisch. Voor sommige volwassenen is het blijkbaar wat moeilijker geweest. Zoiets moet geleidelijk gaan. Het moet niet opgelegd worden. Dat leek op een bepaald moment te gebeuren. Dan kom je nergens. Mensen moeten het zelf in gaan zien. We lijken nu een beetje op het punt aan te komen dat de meeste mensen overstag zijn. Eigenlijk is het nóg snel gegaan, achteraf bekeken.
We zijn in een tijd terechtgekomen waarin we sowieso niet meer een hele bevolkingsgroep neerzetten door middel van een zogenaamd grappige, dommige, stereotiepe karikatuur. Iedereen heeft inmiddels wel door dat dat gewoon niet meer kan. We kunnen ons toch bijna niet meer voorstellen dat er een tijd was waarin een mayonaisefabrikant een commercial op de televisie liet verschijnen, met daarin een dommig, Aziatisch typetje dat met een nep Chinees accent ,,een hele emmel Lemia’’ aanprees. Veel mensen met een Aziatische achtergrond vonden dat niet bepaald mooi. ,,Hele emmel Lemia.’’ Absurd.
Nu zou dat echt niet meer kunnen. En dat is maar goed ook. We leven wat dat betreft in een mooie tijd. We zetten geen hele bevolkingsgroep meer voor schut. Dat zou tegenwoordig heel fout, ouderwets en zeer gênant zijn.
Stel je voor de grap eens voor dat er vandaag de dag een commercial op tv zou komen van bijvoorbeeld een grote supermarkt, waarin een zogenaamd grappige karikatuur van een knullige Drent met een nepaccent zou verschijnen. Veel mensen met een Drentse achtergrond zouden dat niet bepaald mooi vinden. Maar gelukkig is het 2022. Tegenwoordig gebeuren zulke dingen niet meer.
Dagblad van het Noorden, 12 november 2022